• +45 33 60 75 76
  • info@1stroke.dk

Persondataforordningen – en rigtig god business case!

Det er ikke til at komme uden om – alle virksomheder skal leve op til EU’s regler for håndtering og opbevaring af personfølsomme oplysninger, når de træder i kraft 25. maj 2018.

I går afholdte IDG Kurser en gratis workshop med Martin Folke, EU-ekspert og jurist sammen med Jimmy Kevin Pedersen, seniorkonsulent i 1stroke. Der var mere end fuldt hus, interessen er stor for den opgave, der ligger forud at blive compliant. De 2 eksperter gjorde opmærksom på, hvordan virksomhederne kan gribe den forandring an, som er nødvendig.

At leve op til persondataforordningen kræver juridisk indsigt, IT-indsigt, et forretningsmæssigt overblik og god forandringsledelse. Martin Folke peger på, at første opgave er at kortlægge, hvilke personfølsomme data, man som virksomhed er i besiddelse af og til hvilket formål.

Ifølge 1stroke, Jimmy Kevin Pedersen, bør man benytte anledningen til se på de forretningsmæssige muligheder

I stedet for at se persondataforordningen alene som en byrde, kan man også se på mulighederne for ny forretning og mere effektive arbejdsgange. Går man til compliance-opgaven med en business case tankegang, bliver det straks meget interessant.

Jimmy Kevin Pedersen påpeger følgende for at forfølge business case vinklen på persondataforordningen:

  1. FÅ STYR PÅ SYSTEMER OG DATA
    Få gjort forårsrent ved at få styr på og sat system i de personfølsomme data samt it-systemer og subsystemer (porteføljen af it-systemer). Dette giver både den gevinst, at systemer bliver mere strømlinede, men også at kunderne oplever, at der er styr på tingene. Ved samme lejlighed kan man se på de forretningskritiske systemer og data og tjekke, om sikkerheden er i orden.
  2. INDENTIFICER KUNDEMØNSTRE
    Din virksomhed kan få bedre styr på brugernes adfærdsmønstre, da virksomheden bliver tvunget til at danne sig et overblik over de persondata, som de allerede har liggende. Dette kan bruges til at få en bedre forståelse for kunderne og til at målrette kampagner og segmentere i forhold til forskellige kundegrupper og dermed skabe krydssalg og mersalg ved brug af business intelligence (BI).
  3. FÅ BEDRE AFTALER HOS LEVERANDØRER
    Med de nye processer og krav vil der være behov for genforhandling kontrakter og aftaler med tredjepart og ved den lejlighed tage vilkår og forretningsbetingelser op.

Jimmy Kevin Pedersen peger på, at service manageren får en stor rolle i større virksomheder. Med kravet om at oplyse om eventuelle brud inden for 72 timer til datatilsynet, skal der ligge en snorlige proces for, hvordan et brud håndteres og kommunikeres. Læs mere i denne artikel på itSMF.

Nok er EU’s kommende forordning blevet stemplet som en “administrativ byrde”, “papirtiger” og som “spild af penge”, men hvis man ser arbejdet i et forretningsmæssigt perspektiv – så er det måske bøvlet værd – og en mulighed for at skabe en ny forretning?
1stroke hjælper dig gerne med at tage business case brillerne på – læs mere på virksomhedsspecifikke kurser.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

da_DKDansk