Kontakt os på: +45 3360 7576

Nyt kursus i Lean-ledelse med fokus på både værdiskabelse og effektivisering

Lean handler om at maksimere værdi for kunder og virksomhed og minimere spild.

”Lean er en japansk udviklet metode til effektivisering af virksomheder. Effektivitet er en forudsætning for konkurrencedygtighed, ligesom det også er en forudsætning at virksomheden skaber værdi for kunderne”.

–  Jimmy Kevin Pedersen, LEAN underviser.

Lean er en forandrings- og forbedringskultur, der anvender forskellige principper og teknikker til optimering. Det er 5 principper for tilrettelæggelse af produktionen og 8 teknikker til undgåelse af spild. Hertil kommer nye ledelsesprincipper der har fokus på procesledelse, effektivitet (omkostninger) og værdiskabelse for kunderne (f.eks. ved differentiering) samt lean-kultur. Den gængse lære – vi kender fra Michael Porters Generic Strategies – om enten at fokusere på omkostninger eller differentiering udfordres af Lean tænkningen.

Når et flyselskab ønsker at tilbyde et værdifuldt produkt skal det se på dets omkostninger og rejsens prissætning. Ligeså vigtigt er det at rejsetiden ikke bliver for lang. I en konkurrence med andre rejseudbydere (tog, bus, bil) er pris og den samlede rejsetid relevant for kunden. Lean-ledelse for et flyselskab handler således ikke kun om flyselskabets egen rejsetid men i høj grad også om optimering af virksomhedens samspil med alle de virksomheder der er underleverandører til rejsen (lufthavn, bagagehandling, catering etc.). Perspektivet skifter fra Lean production til lean consumption, hvor kundens tid er i fokus.

Udfordringen er at se det store perspektiv og fuldt ud at forstå hvad der giver værdi for kunderne. Eller sagt på en anden måde – hvad er det for en ”value proposition” der skal tilbydes? Og hvor i den øvrige del af forretningsmodellen har og kan Lean have indflydelse og effekt?

I mange virksomheder, hvor man har taget ideerne om lean-ledelse til sig, er der dog fortsat store udfordringer med implementering og fastholdelse de gode takter. Den største udfordring er at implementere en Lean-kultur som opleves som vedkommende og relevant for både ledelse og medarbejdere.

Vi vil på kurset i lean-ledelse have fokus på ledelses og forandringsledelses aspektet ligesom vi vil give en dybere forståelse af Lean-teknikker og Lean-kultur som løftestænger for effektivisering og kundeforståelse samt kundeværdi som grundlag for differentiering.

De gængse lean-metoder og teknikker vil blive suppleret med teknikker til udarbejdelse af en ”business model”, ”value propositions” og ”business cases”.

Læse mere om kurset her.

Hvis du vil vide mere om kurset, så er du velkommen til at kontakte Martin J. Ernst på  3360 7576.

 

JimmyKevinPedersen

Efterlad et svar